ثبت برند و لوگو

زمانی یک شرکت مورد توجه عموم مردم قرار گرفته و از رقبای خود تفکیک می گردد که با نام یا علامتی تجاری به آن ها معرفی شود. برند (نام تجاری) هویت یک شرکت محسوب شده که در معرفی محصولات و خدمات آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌نماید. همچنین، برندها به شرکت ها کمک کرده تا نام، محصولات و خدمات آن ها دائما در ذهن مخاطبین تداعی گردد.

در این مطلب، ابتدا به معرفی کامل برند و دلایل ثبت آن پرداخته و سپس، قوانین، مدارک مورد نیاز، مراحل ثبت برند را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد. در آخر نیز به ثبت برند در خارج از کشور و طبقه بندی بین المللی آن اشاره خواهیم کرد.

برند چیست؟

برند (نام تجاری) می تواند یک نام، اصطلاح، علامت، طرح و یا ترکیبی از این ها باشد که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشندگان و متمایز کردن آن ها از رقبا استفاده می شود. بطور خلاصه، برند (نام تجاری) تعهد دائمی یک فروشنده به خریداران جهت ارائه مجموعه ای از ویژگی ها، مزایا و خدمات خاص می باشد.

برندها دارایی های نهفته شرکت ها هستند که باعث بالا رفتن ارزش نهایی محصولات نزد مشتریان می شوند. همچنین، می توانند برای سهامداران ارزش افزوده سهام ایجاد کرده و باعث افزایش ورودی شرکت ها شوند. در واقع، یک برند می تواند متاثر از ظاهر محصولات و خدمات و نیز محل و نحوه ارائه آن ها باشد. در هر صورت، تا زمانی که محصول یا خدمتی دارای وجه تمایز مشخصی نباشد، نمی توان به سادگی آن را برند نامید.

لازم به ذکر است که صاحبان برندها می توانند گواهینامه ثبت برند خود را از اداره کل مالکیت صنعتی و علائم تجاری کشور خود دریافت نمایند. گواهینامه ثبت برند در واقع سند معتبری است که برای صاحب برند مزایایی بسیاری را به همراه دارد.

از دیگر دلایل ثبت برند این است که صاحب برندی انحصار یک نام تجاری را در اختیار خود گرفته و به رقبای خود اجازه کپی و استفاده از آن را نخواهد داد. در واقع، زمانی برندها دارای ارزش مالی می شوند که اصول و قواعدی در رابطه با ثبت آن ها (مانند انتخاب نام یکتا، ارائه کالاها و خدمات سودآور و تبلیغات موثر) رعایت شوند.

دلایل ثبت برند

اولین گام برای شروع هر فعالیت تجاری، انتخاب و ثبت برند (نام تجاری) آن جهت جلوگیری از کپی برداری رقبا می باشد. یکی از دلایلی که صاحبان سرمایه باید برای کسب و کار خود یک نام تجاری انتخاب کنند این است که محصولات و خدمات آن ها بتوانند توسط مشتریان شناخته و خریداری شوند. ثبت برند نیز می تواند مستقیما بر اعتبار هر نوع کسب و کاری اثر گذاشته و صاحب برند این امکان را خواهد داشت تا توسط دولت حمایت شده و مشتریان بیشتری را به سمت برند خود جذب نماید.

از دیگر دلایل ثبت برند این است که صاحب برندی انحصار یک نام تجاری را در اختیار خود گرفته و به رقبای خود اجازه کپی و استفاده از آن را نخواهد داد. در واقع، زمانی برندها دارای ارزش مالی می شوند که اصول و قواعدی در رابطه با ثبت آن ها (مانند انتخاب نام یکتا، ارائه کالاها و خدمات سودآور و تبلیغات موثر) رعایت شوند.