مطابق ماده ۱ قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، مصوب سال ۱۳۸۹، «شرکتها و موسسات دانش بنیان، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور همافزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان بهویژه در تولید نرمافزارهای مربوط تشکیل میشود.»
دعاوی شرکت های دانش بنیان:
بر طبق ماده ۷ قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مسئول رسیدگی به شکایات شرکتها و مؤسسات متقاضی استفاده از حمایتهای این قانون است.
بنابر این ماده ابتدا باید احراز شود که شرکتی که از آن شکایت شده یک شرکت دانش بنیان است و تحت حمایت این قانون قرار میگیرد یا نه ! اگر مشخص شد که یک شرکت دانش بنیان است می توان شکایت را به این صورت مطرح کرد .
بر اساس ماده ۲ این قانون مسوولیت سیاستگذاری، برنامهریزی و پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان بر عهده دبیرخانه شورای عالی عتف قرار گرفته است.
اگر پس از رسیدگی تشخیص رد دادخواست داده شد، باید به صورت مستدل به درخواست کننده اعلام شود و از سوی دیگر درخواستکننده میتواند نزد دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض کند و این شورا موظف است ظرف یک ماه به شکایات واصله رسیدگی کند.
همچنین در فصل ۹ ماده ۳۰ این آیین نامه آمده است شرکتها و موسسات دانشبنیان میتوانند اعتراض خود را نسبت به عملکرد دستگاههای اجرای قانون با ارائه مستندات به دبیرخانه شورای عتف ارسال کنند و دبیرخانه موظف است ظرف یک ماه نسبت به رسیدگی اعتراضات واصل شده اقدام کند.
بنابراین افراد می توانند شکایت از شرکت های دانش بنیان را نزد دبیرخانه شورای عالی علوم و تحقیقات ثبت کنند. فقط ابتدا باید توجه کنند شرکتی که قصد شکایت از آن را دارند نمونه ای از شرکت های دانش بنیان باشد.